حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

طب اسلامی  پرچمدار تمدن‌ اسلامی | قسمتی از نامه سرگشاده به رهبری
پ
پ

طب اسلامی پرچمدار تمدن‌ اسلامی | قسمتی از نامه سرگشاده به رهبری

 

📄 قسمتی از نامه اندیشکده تصریف به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در نقد سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت!

🔹 قدم اول در راه ساختن تمدن اسلامی نه تحول علوم انسانی که تحول در علوم طبیعی از جمله فیزیک، زیست‌شناسی و طب است. علوم انسانی مدرن طفیلی علوم طبیعی هستند و ریشه در آن دارند لذا برای تحول در آنها ابتدا باید به اصلاح ریشه یعنی علوم طبیعی پرداخت. علوم طبیعی لنگرگاه علوم انسانی هستند و همین لنگرگاه است که مانع آن شده که طی این سالها علوم انسانی اسلامی محقق نگردد

🔸  باید بیشتر تأمل کرد که چرا آن اسلامی که تشبه به کفّار حتی در خوراک و پوشاک را منع می‌نماید به جایی رسیده که حداکثر آرمانش داشتن علوم انسانی اسلامی است آن هم نه به صورت مستقل بلکه در جمع با معارف بشری. ما را چه شده است که حتی به روان‌شناسی و انسان‌شناسی مستقل اسلامی هم باور نداریم؛ انسان شناسی‌ای که حداقل علم مستقل موجود در دین باید باشد!

🔹 باید با تبیین درست مدرنیته بار عمده مشکلات جامعه را از دوش انقلاب و جمهوری اسلامی برداریم. بسیاری از مشکلات جمهوری اسلامی مشکلاتی تمدنی است که در سراسر عالم وجود دارد، چرا باید این‌ها به پای انقلاب اسلامی نوشته شود؟ با گره زدن انقلاب اسلامی به مدرنیته در هر سطحی، انقلاب اسلامی را به همراه مدرنیته به قهقرا خواهیم برد لذا لازم است مسیر انقلاب اسلامی را تدریجاً از مسیر مدرنیته به ویژه در مبانی نظری جدا نمود.

🔸 در مقام عمل در بسیاری عرصه‌ها گریزی از پذیرش دستاوردهای مدرنیته نیست اما این به معنای انفعال در برابر غرب نیست بلکه باید با شناخت دقیق وضعیت موجود، جهت اصلاح امور در حد توان اقدام نمود. آرمانگرایی غیرواقع‌بینانه سبب می شود تدبیر در حد وسع نیز به درستی صورت نگیرد.

🔹 تا جامعه همچون عنوان بصری از شاگردی مالک‌‌ها دست برندارد نور علم در قلب تمدن اسلامی نخواهد تابید لذا بهتر است به جای تلاش برای تنزیه معارف بشری، با تمام وجود دل به اسلام دهیم تا نور علم در قلبمان تابیده و بی‌نیاز از معارف بشری گردیم.

🔸 طب اسلامی به عنوان پرچمدار تمدن‌سازی اسلامی باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد. طب اسلامی جامع هستی‌شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، تاریخ بشری، سبک زندگی و در یک کلام عصاره تمدن اسلامی است اما متأسفانه عده‌ای جاهل یا مغرض بدون آن که فهم درستی از طب اسلامی داشته باشند، مبتنی بر پیش‌فرض های غلط ذهنی خود که همگی ریشه در غرب زدگی آن‌ها دارد، این علم را نفی می‌کنند. نفی طب اسلامی نفی اسلام است و به همین دلیل است که طاغوت با تمام توان خود وارد میدان شده تا این جریان را زمین‌گیر کند. اگر به دنبال تمدن حقیقتاً اسلامی هستیم این تمدن از مسیر طب اسلامی می گذرد و لا غیر.

🔹 سؤال از حضرتعالی به عنوان ولی‌فقیه و امام امت که تبیین‌گر نقشه‌های کلان اقتصادی نظام اسلامی هستید این است که با ربای موجود در نظام بانکی چه باید کرد؟ چرا پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامیمان و با وجود علما، مجتهدین و متخصصین گوناگون، هنوز مسئله ربا که اسلامیت نظام را زیر سؤال می برد حل نشده است؟ آیا قصور تنها متوجه تصمیم‌سازان نظام یعنی همان علمای حوزه و اندیشمندان دانشگاه است یا این رویکرد ذاتاً نمی‌تواند مسئله ربا را تبیین و حل کند؟ تبیین جامع این مسئله می تواند میزان کارآمدی رویکرد حاضر را مشخص نماید لذا امید است با سعه صدر و تدبیر همیشگی با این سؤال مواجه شده و با پاسخ مناسب، زمینه رشد تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی در بعد تمدنی را فراهم آورید.

___________

 

ثبت دیدگاه

6 دیدگاه برای “طب اسلامی پرچمدار تمدن‌ اسلامی | قسمتی از نامه سرگشاده به رهبری”
  1. سلام
    ببخشید درمان ماه گرفتگی مادر زادی صورت نوزاد در طب اسلامی چیه؟

    پاسخ
  2. نامه سرگشاده شما نشان از بی سوادی، بی ادبی و جهل عمیقتان دارد که هنوز از اولیات علوم هم بی خبرید
    با اندیشکده ای های شما برخورد داشته ام گزاف نگفته ام که حتی جای حالب را با مثانه اشتباه می گیرند
    ناراحتی بنده از این است کسانی دم از تمدن سازی می زنند که مسلمات تمدن و تمدن سازی را هم فهم نکرده اند
    در جهالت این جماعت همین بس که خود دم از مبانی نظری می زنند اما بدون مبنای خاصی از هر کوی و برزنی ارزنی را درو می کنند و به نام خود می کنند
    لطفا پاسخ دهید که طب اسلامی متصور شما (نه آنچه باید باشد) از تصورات و تصدیقاتش گرفته تا روش در کجا منقح شده است؟
    شما اخباریون پسامدرنی هستید که عقل قطعی را هم نفی می کنید
    خدا رو شکر امثال شما رهبری جامعه را عهده دار نیستید وگرنه چیزی بدتر از وزارت مجهول الهویه بهداشت را رقم می زدید و بلایی بر سر مردم بدبخت می آوردید که یهود نیاورد
    شما هنوز نمی دانید در برنامه ریزی کلان جامعه، ابتدا باید وضع موجود را از بدتر شدن مانع شد و سپس به سوی وضعیت مطلوب سوق داد
    امثال شما به جای تخطئه رهبری که به حق عالمی فرزانه و حکیمی وارسته اند (به گفته های علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رجوع کنید) به درد تکبر و جهل مرکبتان برسید که دوای آن نیز در علوم انسانی اسلامی نهفته است
    خنده آور است که می گویید علم طب؛ معرفت شناسی،تاریخ و روانشناسی و سبک زندگی (!) است و ….
    شما که هنوز مرزی برای علوم قائل نیستید نمی توانید دم از علم طب بزنید
    چرا مغالطه کرده و ربا را وسط میکشید؟
    مصادره به مطلوب در کلامتان فراوان است
    علوم مدرنیته در کجای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده که این چنین موضع گرفته اید؟
    اتفاقا اتکای به اسلام اصیل در جای جای این الگو مدنظر است
    ای کاش قبل از نوشتن این وجیزه مهمل کمی در الگو تدقیق می نمودید
    اینکه وقت گرانبهای خود را برای نوشتن پاسختان گذاشتم نه فقط پاسخ به شما بلکه اتمام حجت بر شما و امثال شما بود که فراموش کردید همین چند صباحی که میدان جولان یافته اید به برکت حمایت های بی دریغ رهبری از طب ایرانی اسلامی بوده است
    اگر همین انقلاب و رهبران خردمندش نبودند شما یا در حوزه مگس می پراندید یا در دربار شاهان پهلوی لنگ می آویختید
    متجددان در هر عصری تیشه به ریشه تمدن زده اند نه کمک به رشد و ارتقای آن و پیر خردمند انقلاب از دست شماها چه خون دلها که نخورد
    به خود بیایید و کمی اندیشه کنید شاید به راه صواب بازگردید و گرنه مطمئن باشید با نامه های این گونه برای امام امت جز راه اشعث ها و ابومسی اشعری ها را نخواهید رفت.

    پاسخ
    • سلام علیکم اگر نقد علمی دارید بفرمایید تا به نویسنده منتقل شود ، والا رگ گردنتان را بخوابانید – نویسنده مطلب خود سرباز ولایت است – رهبری عزیز مانند شما فکر نمی کند!

      پاسخ
  3. با سلام و احترام. رهبری معصوم نیستند که اینگونه برآشفته شدید… افول علم و گسترش جهل از علائم ظهور امام است. قرآن به صراحت در سوره حجرات از تقدم بر رسول نهی میکند چراکه خبر او بالاترین اخبار است و علومی غیر از علوم اهل بیت ذره ای به رشد انسان نخواهد افزود. تکلیف خود را معلوم کنید مومن به کدامین مکتب هستید؟ رهبری در جایگاه خود واجب الاطاعه هستند.

    پاسخ
  4. بسمه تعالی
    باعرض سلام
    بحث حاضر همانند اختلاف بین مکتب مادی گرایی وتوحیدی است که؛ آیا اقتصاد اساس است یا فرهنگ؟ در حالی که مطرح کردن این سوال که چه چیز اولویت دارد ،خودتایید کننده ی مقدم بودن مسئله شناخت که جز مباحث فرهنگی و علوم انسانی است، می باشد.

    پاسخ
  5. البته نویسنده این نقد به اصطلاح مودب کم از بی ادبی در نقدشان ندارند

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen